ЧАСТИНА I. ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
Вступ
На початку тренінгу важливо познайомитись з аудиторією для розуміння рівня знань, вмінь та потреб присутніх. Варто також озвучити організаційну складову – про те, що тренінг складається з двох частин: теоретичної та практичної. Загальна тривалість тренінгу 6 годин.

Навчальні результати теоретичної частини:
- учасники в загальному ознайомляться з самим поняттям «індивідуальна програма розвитку (ІПР)» та з її основним принципом — індивідуальним підходом до визначення навчальних цілей кожної дитини з особливими освітніми потребами
- ознайомляться зі стандартизованою формою документу (кожен отримає примірник або посилання для завантаження документу)
- учасники знатимуть етапність написання ІПР

Навчальні результати практичної частини:
- учасники навчаться на основі психолого-педагогічної характеристики формулювати основні потреби дитини з особливими освітніми потребами
- відповідно до потреб дитини визначати актуальні цілі для навчання
- учасники навчаться здійснювати адаптацію навчальних матеріалів в залежності від потреб учня

Ключові ідеї (загалом для тренінгу):
- Усі діти мають право навчатись. Незалежно від наявності особливих чи не особливих освітніх потреб. Вибір форми навчання дитини з ООП (як і всіх інших дітей) — прерогатива та відповідальність батьків. Для реалізації ідеї «освіта доступна для всіх» школа має бути безпечним та функціональним середовищем для дитини з ООП.
- Школа як «функціональне середовище». Зважаючи, що інклюзивне навчання стосується усіх (і дітей, і дорослих), для дітей з особливими освітніми потребами школа має бути функціональним простором. Тобто, навчальне середовище має відповідати індивідуальним потребам кожної дитини, а не визначатися за нозологіями чи діагнозом. Для дітей з особливими освітніми потребами навчання у школі має на меті – 1) навчання (формування компетентностей) та 2) соціалізацію (соціально прийнятна поведінка та комунікація відповідна до контексту). Кожен з цих напрямів визначається індивідуально для конкретної дитини. В цьому і проявляється принцип індивідуалізації навчання.
- Обов’язковість написання ІПР. Однією з основних умов для успішного навчання дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітніх навчальних закладах є складання та реалізація індивідуальної програми розвитку (ІПР). Такі складові програми як індивідуальний навчальний план, індивідуальна навчальна програма, необхідні адаптації та модифікації та перелік додаткових корекційно-розвивальних послуг надає можливість повноцінно організувати освітній процес дитини.
| Діяльність 1. Презентація | |
| Блок 1. Поняття та характеристика ІПР | Орієнтовний час: 25 хв. |

Ключові питання:
- поняття ІПР (подати визначення у широкому та вузькому сенсі – документ та процес)
- хто складає індивідуальну програму розвитку (зазначити про команду психолого-педагогічного супроводу, залучення батьків до формування цілей програми, залучення працівників інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ)
- характеристики індивідуальної програми розвитку (вона повинна бути: індивідуалізована; ефективна; функціональна; динамічна; доступна; визначена у термінах реалізації)
- функції ІПР

Запитання учасників
| Блок 2. Типова форма ІПР | Орієнтовний час: 45 хв. |

Ключові питання:
Індивідуальна програма розвитку містить 15 пунктів, які відносяться до таких основних розділів:
- Загальні відомості про учня
- Актуальний рівень розвитку (визначається через застосування методів обстеження та оцінювання учнів з ООП, наприклад: стандартизовані тести, портфоліо, оцінювання на основі навчальної програми, бесіди, опитування або анкетування батьків учня або самого учня)
- Визначення навчальних цілей (пріоритетність та функціональність цілей, короткострокові та довгострокові, для визначення цілей варто використовувати систему SMART (абревіатура від англ. слів):
Specific – конкретні
Measurable – вимірювані
Achievable – досяжні
Result-oriented – орієнтовані на результат
Time-related – визначені в часі - Додаткові освітні та соціальні послуги (зазначено у висновку ІРЦ)
- Індивідуальна навчальна програма та навчальний план:
Індивідуальний навчальний план визначає перелік навчальних предметів, послідовність їх вивчення, кількість годин, що відводяться на вивчення кожного предмета, і тижневу кількість годин;
Індивідуальна навчальна програма розробляється для тих учнів, які потребують певних адаптацій та/або модифікацій через особливості сприймання інформації чи засвоєння навчального матеріалу
- Адаптації / Модифікації:
Модифікації змінюють зміст або понятійну складність навчального завдання. Тобто змінюють зміст навчання: дитина вивчає не те, що вивчають усі діти в класі. Використовуються при роботі з учнями, які мають значні когнітивні порушення
Інколи, учні можуть потребувати модифікованих програм тільки з окремих дисциплін
Адаптація — змінює характер подання навчального матеріалу, але не змінює зміст або концептуальну складність навчального завдання
Адаптація — це зміна умов виконання завдання
Адаптації та модифікації можуть стосуватися не тільки навчальних програм, а й оточуючого навчального середовища. Види адаптацій:
- пристосування середовища (освітлення, шум)
- адаптація навчальних підходів (різний рівень складності, зміна часу на виконання, зміна темпу, чергування видів діяльності)
- адаптація матеріалів
- адаптації форм та способів оцінювання
- План консультування та зустрічей команди. Розроблення та реалізація ІПР складається з чотирьох етапів:
- збір інформації про дитину та вивчення особливостей її розвитку
- планування, розроблення та затвердження ІПР
- реалізація ІПР
- перегляд, оцінка та внесення змін до ІПР
- Моніторинг:
зустрічі в середині та наприкінці року спрямовані на моніторинг досягнень учня

Запитання учасників

Підсумки:
- Індивідуальна програма розвитку є обов’язковим освітнім документом для дітей з особливими освітніми потребами
- Його складає команда психолого-педагогічного супроводу, керуючись рекомендаціями ІРЦ
- Батьки обов`язково долучаються до розробки ІПР та затверджують її своїми підписами
- Цілі в програмі обираються актуальні та функціональні (тобто необхідні для розвитку дитини саме зараз і можливі для освоєння)
- Програма пишеться на навчальний рік і переглядається не менше, ніж три рази на рік
- У різних частинах програми можуть використовуватись як адаптації, так і модифікації та частини загальноосвітньої програми (для деяких предметів). Тобто дитина може мати одночасно модифікації з одного предмету, адаптації з іншого, а з третього – навчатись за загальноосвітньою програмою (якщо їй це дозволяють навички).
ЧАСТИНА II. ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ
| Діяльність 2. Визначення наявного рівня знань, умінь та навичок учнів з особливими освітніми потребами, їхніх можливостей та потреб (розділ 4 ІПР) | |
Загальний час тренінгу: 90 хв. |
|
Мета практичної роботи: оволодіти навичками проведення дослідження рівня знань, умінь та навичок учнів, визначення потенційних можливостей, сильних рис особистості та індивідуальних потреб учнів з особливими освітніми потребами.
Матеріали: презентація в PowerPoint, кейси з прикладами характеристик учнів різного віку, з різними особливими освітніми потребами, складені за висновками фахівців та результатами спостереження за учбовою діяльністю (див. додаток «Кейси тренінгу»), аркуші формату А1 та різнокольорові фломастери (для активної роботи у групах та представлення робіт).
З метою організації ефективної роботи доцільно ознайомити всіх учасників тренінгу з усіма кейсами до початку тренінгу (за декілька днів). Це забезпечить можливість учасникам брати активну участь в обговоренні кейсів, обговорювати та спільно знаходити найефективніші шляхи написання ІПР.
| Діяльність 2.1. Збір інформації про особливості розвитку дитини, її інтереси, труднощі, освітні потреби або Вивчення стану розвитку дитини, як обов’язковий компонент ІПР | |
![]() |
Орієнтовний час: 15 хв. |
Тренер проводить вступну лекцію, використовуючи наступну інформацію та презентацію з основними тезами (див. додаток «Презентація тренінгу»); опрацьовує з учасниками основні питання:

Якою є основна мета складання ІПР?
- Основна ціль ІПР — побудова якісного навчального процесу для дитини з особливими освітніми потребами у відповідності до її реальних можливостей, виходячи з особливостей її розвитку та освітніх потреб.

Для чого необхідно проводити оцінку розвитку та навчальної діяльності учнів?
- Проведення ретельного обстеження і оцінки учнів з ООП є обов’язковим компонентом ІПР, оскільки тільки за цими результатами можна сформувати актуальні на цей час навчальні цілі та проводити моніторинг їх досягнень учнем.

Як визначити рівень знань, умінь та навичок?
- Первинну інформацію про знання і уміння учнів з ООП, команда психолого-педагогічного супроводу може отримати з висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, який складають фахівці ІРЦ за різними напрямами: фізичний, мовленнєвий, когнітивний розвиток, емоційно-вольова сфера, а також сформованість основних компетенцій навчальної діяльності відповідно до вікової норми.
- Починаючи з другого року навчання, інформацію про актуальний розвиток дитини педагоги школи можуть отримати також із звіту про реалізацію індивідуальної програми розвитку за попередній рік.
- Але, інколи цієї інформації може бути недостатньо. Зокрема, для оцінювання поведінки дитини, сформованості її соціальних, комунікативних та адаптивних життєвих навичок. Загальновідомим є те, що спостереження за поведінкою дитини, її соціальною адаптацією можливо проводити тільки в природньому середовищі та в реальний момент часу.
- Таким чином, з метою отримання більш повної інформації члени команди-психолого-педагогічного супроводу проводять власну, додаткову оцінку різних сфер розвитку дитини, а також безпосереднє спостереження за учнем.
- Безпосереднє спостереження передбачає оцінку дитини у різному середовищі, у якому вона, зазвичай, функціонує. В умовах інклюзивного навчання це є надзвичайно важливим, оскільки дає можливість з’ясувати, як різні умови та оточення впливають на здатність учня до навчання та його досягнення у школі. Найчастіше таке оцінювання використовують вчитель та асистент вчителя, оскільки саме вони мають змогу спостерігати за дитиною впродовж всього навчального дня, а також під час спілкування з ровесниками та батьками, вільного часу на перервах (тренер акцентує увагу учасників на прикладі спостереження, наведеному на слайді презентації).
Яким чином визначаються потенційні можливості та потреби дитини? Виходячи з діагнозу чи нозології?
- Потенційні можливості та потреби дитини, в першу чергу, зумовлені особистісними характеристиками учня, глибиною його знань та рівнем сформованості навичок та мотивацією до навчання і пізнання. Лікарський діагноз ніколи не надає достатньо інформації для визначення та планування індивідуальних потреб дитини. Зазвичай, діагноз вказує нам тільки на порушення, які виявляються бар’єрами, перешкодами у навчанні.
| Діяльність 2.2. Робота з кейсами | |
![]() |
Орієнтовний час: 25 хв. |
- Тренер розподіляє учасників на невеликі групи (від 4 до 6 осіб)
- Кожній групі надається кейс із характеристикою учня та інформацію про особливості його навчальної діяльності для ознайомлення (кожному учаснику власний примірник).
- Тренер просить учасників ознайомитись з описом учня. Після цього учасники мають разом обговорити основні потреби учня та його можливості за різними сферами оцінки. Особливу увагу варто приділити виявленню сильних рис особистості, уподобанням дитини. З іншого боку, потреби учня мають полягати не тільки в оволодінні знаннями та навичками з «академічних дисциплін», а в першу чергу, соціалізації учня, умінням підтримувати спілкування та стосунки з однокласниками, формуванню у нього навичок самостійності, контролю за власною поведінкою.
- Під час «мозкового штурму» тренер надає необхідну допомогу або поради, приділяючи увагу кожній групі по черзі, слідкує за часом виконання роботи.
- Результати своєї спільної роботи учасники записують на аркуші паперу (А1) у два стовпчики: потенційні можливості учня та його потреби.
| Діяльність 2.3. Представлення учасниками результатів своєї діяльності | |
![]() |
Орієнтовний час: 40 хв. |
(по 5 хвилин для представлення своєї роботи кожною групою
і по 5 хвилин на зворотний зв`язок тренера)
- Після групової роботи («мозкового штурму»), тренер просить кожну групу обрати декількох людей, які представлять всім учасникам результати своєї роботи.
- Представники (один або декілька) від групи коротко розповідають про свій кейс (описують учня) та представляють визначені ними потенційні можливості дитини та її потреби.
- Тренер надає учасникам кожної групи змістовний, позитивний зворотний зв`язок. У разі потреби, зворотний зв`язок містить необхідні коригуючі зауваження, уточнення або рекомендації.
| Діяльність 2.4. Підсумки | |
![]() |
Орієнтовний час: 10 хв. |
- Тренер підбиває підсумки тренінгу, зазначає ключові аспекти проведеної роботи.
- Учасники тренінгу мають змогу поставити запитання та отримати відповідь на них.
- Тренер проводить короткий анонс наступної частини тренінгу:
- Основним завдання третьої частини тренінгу є формування в учасників умінь визначати найважливіші цілі для ІПР;
- Визначення цілей ІПР відбуватиметься за цими ж кейсами (описом учнів), з урахуванням вже визначених індивідуальних потреб та особливостей навчальної діяльності учнів.
ЧАСТИНА III. ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ
| Діяльність 3. Практична робота з визначення навчальних цілей для складання індивідуальної навчальної програми (розділ 10 ІПР) | |
Загальний час тренінгу: 90 хв. |
|
Мета практичної роботи: оволодіти навичками визначення пріоритетів у навчальних цілях; ознайомитися з принципами цілепокладання; навчитися формулювати навчальні цілі, визначати зміст навчання та способи оцінювання (моніторингу) навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами.
Матеріали: презентація в PowerPoint, кейси з прикладами характеристик учнів, різного віку, з різними особливими освітніми потребами (див. додаток «Кейси тренінгу»), результати роботи попереднього тренінгу з визначення потреб та можливостей учнів, аркуші формату А1 та різнокольорові фломастери (для активної роботи у групах та представлення робіт).
| Діяльність 3.1. Правила визначення навчальних цілей | |
![]() |
Орієнтовний час: 15 хв. |
Тренер проводить вступну лекцію, використовуючи наведену нижче інформацію та презентацію з ключовими аспектами та рекомендаціями до складання індивідуальної навчальної програми (див. додаток «Презентація тренінгу»); опрацьовує з учасниками основні питання:

Яка мета індивідуальної навчальної програми та навчального плану?
- Усі діти мають право на навчання. Більше того, всі діти, без винятку, можуть вчитися!
- Але кожна дитина вчиться «по-своєму». Хтось з учнів потребує додаткового часу для вивчення матеріалу; хтось має особливості сенсорного розвитку, які зумовлюють провідний сенсорний стиль навчання, деякі діти мають нижчі навчальні результати у порівнянні з однокласниками. Відповідно, деякі учні мають особливі освітні потреби, а точніше індивідуальні освітні потреби.
- Забезпечення індивідуальних освітніх потреб передбачає: а) визначення наявних потреб, знань, умінь і навичок; б)визначення і розроблення індивідуальних цілей і завдань для дитини; в) організація найкращого навчального середовища; г) врахування вищезазначеного під час створення індивідуальних навчальних програм і планів.

Що таке індивідуальна навчальна програма та індивідуальний навчальний план?
- Згідно із Законом України «Про освіту», індивідуальний навчальний план — документ, що визначає послідовність, форму і темп засвоєння здобувачем освіти освітніх компонентів освітньої програми з метою реалізації його індивідуальної освітньої траєкторії та розробляється закладом освіти у взаємодії із здобувачем освіти за наявності необхідних для цього ресурсів.
- Індивідуальна навчальна програма – це документ, що визначає зміст навчання (компетенції, знання, навички та вміння, яких повинен набути учень в навчальному процесі, а також навчальні досягнення учнів, педагогічні технології навчання та, в разі потреби необхідні адаптації або модифікації.

Чим зумовлений вибір навчальних цілей для учнів з ООП?
- Цілі показують, що саме і за який проміжок часу має опанувати дитина в межах шкільного навчального року. Цілі завжди визначаються для кожного предмета або сфери розвитку окремо і, обов’язково мають функціональне спрямування: спілкування та взаємодія, самообслуговування, подолання труднощів у поведінці (шляхом навчання дотриманню правил та соціальній взаємодії),фізичний розвиток, розвиток соціальних навичок, навчання самостійності, самоконтролю та саморегуляції тощо.

Як визначити пріоритетність та функціональність цілей?
- Функціональні навички — це навички, які постійно необхідні в повсякденному житті людини і дозволяють досягати певного рівня якості життя. Якщо ці навички людина не демонструє самостійно, то, як правило, ці дії за неї виконують оточуючі.
- В першу чергу, для навчання обираються цілі, що стосуються безпеки життя і здоров’я дитини та оточуючих людей (наприклад, в разі проявів учнем агресивної поведінки). Наступними за ієрархією є цілі соціальної взаємодії та комунікації, адаптивні навички та навички самостійності, і лише потім увага приділяється формуванню академічних компетенцій.
| Діяльність 3.2. Правила формулювання навчальних цілей | |
![]() |
Орієнтовний час: 10 хв. |
Як формулювати навчальні цілі?
Тренер пропонує учасникам порівняти цілі, що зазначені в лівому і правому стовпчиках таблиці та проводить аналіз відмінностей (використовуючи знання учасників про систему формулювання цілей SMART)
![]() |
![]() |
| У Сергійка буде гарна поведінка у класі, він не буде порушувати дисципліну і заважати вчителеві і однокласникам | 1. До кінця навчального року Сергій буде дотримуватись правил учбової поведінки під час уроків: 1.1. До кінця першого півріччя, Сергій буде сидіти за партою 35 хвилин (без спроби втекти з класу або лягти на підлогу); 1.2. До кінця першого півріччя, Сергій буде просити у вчителя дозволу вийти з класу або просити надати йому невелику перерву під час уроку; 1.3. До кінця навчального року, Сергій навчиться сидіти поруч з однокласником, дотримуючись дистанції (в межах своєї половини парти); 1.4. До кінця навчального року, Сергій навчиться під час уроку пошепки просити у однокласників канцелярське приладдя і не буде брати його без дозволу. |
![]() |
![]() |
| Єва засвоїть поняття властивостей предметів | 1. До кінця першої чверті Єва оволодіє навичками розрізнення, називання властивостей предметів; порівняння предметів за їхніми властивостями: 1.1. Єва буде розрізняти поняття «великий / маленький» (показувати або давати), на малюнках і предметах; 1.2. Єва буде розрізняти поняття «довгий / короткий» (показувати або давати), на малюнках і предметах; 1.3. Єва буде називати властивість (ознаку предметів) відповідно до розміру («великий / маленький») або довжини («довгий / короткий»). |

«Формула» формулювання конкретних та досяжних навчальних цілей.


Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами та моніторинг реалізації навчальних цілей
- Оцінювання досягнення цілей, які не стосуються академічних дисциплін, відбувається, найчастіше, шляхом спостереження у визначений період. Наприклад, при навчанні учня готуватися самостійно до уроків, вчитель спостерігає чи досяг учень самостійності чи ще потребує допомоги. Відповідно, в разі настання звітного періоду у звіті може бути вказано, що учень досяг означеної мети або спостерігається прогрес, але інколи потребує допомоги або, що прогресу в досягненні визначеної мети немає.
- Оцінювання академічних навчальних досягнень (компетенцій) учнів з особливими освітніми потребами здійснюється згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів за загальноосвітньою програмою або за адаптованою чи модифікованою навчальною програмою, з урахуванням обсягу вивченого матеріалу. Тобто, учні оцінюються відповідно до критеріїв загальноосвітніх навчальних програм, з урахуванням критеріїв, що встановлені у їхніх власних індивідуальних навчальних програмах.
Наприкінці першої (лекційної) частини тренінгу, тренер демонструє учасникам слайд з прикладом написання індивідуальної навчальної програми як компоненту ІПР (пункт 10 ІПР).
| Діяльність 3.3. Робота з кейсами | |
![]() |
Орієнтовний час: 20 хв. |
- Тренер просить учасників розподілитись на групи, аналогічно до попередньої (2-ї) частини тренінгу
- Кожна група має шляхом «мозкового штурму» визначити та сформулювати не менше 3-х навчальних цілей для дітей, з кейсами яких вони працювали на попередньому тренінгу.
- Під час роботи учасникам необхідно керуватися пріоритетами конкретного учня, що визначаються з його особливих потреб, а також враховувати рівень розвитку учня та його знання, уміння та навички.
- Під час «мозкового штурму» тренер надає необхідну допомогу або поради, приділяючи увагу кожній групі по черзі, слідкує за таймінгом роботи.
- Результати своєї спільної роботи учасники записують на аркуші паперу (А1), зазначаючи навчальні цілі, зміст навчання, можливі педагогічні технології (методи навчання, використання додаткових засобів тощо).
| Діяльність 3.4. Представлення учасниками результатів своєї діяльності | |
![]() |
Орієнтовний час: 40 хв. |
(по 5 хвилин для представлення своєї роботи кожною групою
і по 5 хвилин на зворотний зв`язок тренера)
- Після групової роботи («мозкового штурму»), тренер просить кожну групу обрати декількох людей, які представлять всім учасникам результати своєї роботи.
- Представники (один або декілька) від групи представляють цілі, які вони обрали, обґрунтовуючи свій вибір.
- Тренер надає учасникам кожної групи змістовний, позитивний зворотний зв`язок. В разі потреби, зворотний зв`язок містить необхідні коригуючі зауваження, уточнення або рекомендації.
| Діяльність 3.5. Підсумки | |
![]() |
Орієнтовний час: 10 хв. |
- Тренер підбиває підсумки тренінгу, зазначає ключові аспекти проведеної роботи.
- Учасники тренінгу мають змогу поставити запитання та отримати відповідь на них.
- Тренер проводить короткий анонс наступної частини тренінгу:
- Основним завдання четвертої частини тренінгу є формування у учасників поняття про адаптацію навчальної діяльності; види та способи модифікації навчальних програм, а також отримання навичок реалізації індивідуальних навчальних цілей учнів з ООП у навчальному процесі та реалізації адаптацій або модифікацій під час уроку.
ЧАСТИНА IV. ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ
| Діяльність 4. Практична робота із визначення необхідних адаптацій навчального середовища та навчальної діяльності та реалізації цілей індивідуальної навчальної програми під час уроку (розділ 9 ІПР) | |
Загальний час тренінгу 90 хв. |
|
Мета практичної роботи: формування в учасників поняття про адаптацію навчальної діяльності; види та способи модифікації навчальних програм, а також отримання навичок реалізації індивідуальних навчальних цілей учнів з ООП у навчальному процесі та реалізації адаптацій або модифікацій під час уроку.
Матеріали: презентація в PowerPoint, кейси з прикладами характеристик учнів, різного віку, з різними особливими освітніми потребами (див. додаток «Кейси тренінгу»), результати роботи попередніх частин тренінгу з визначення потреб та можливостей учнів, формулювання індивідуальних навчальних цілей, приклади навчальних завдань з різних уроків (для кожного кейсу), аркуші формату А1 та різнокольорові фломастери (для активної роботи у групах та представлення робіт).
| Діяльність 4.1. Поняття адаптації та модифікації | |
![]() |
Орієнтовний час: 10 хв. |
Тренер проводить вступну лекцію, використовуючи наведену нижче інформацію та презентацію з основними тезами (див. додаток «Презентація тренінгу»).
Поняття адаптації та модифікації в інклюзивному навчанні (актуалізація знань з теоретичного блоку)
- Модифікації змінюють характер навчання, в тому числі зміст або понятійну складність навчального завдання.
Модифікація навчальної програми застосовується, коли учні з когнітивними порушеннями не можуть опанувати навчальну програму, навіть за певної адаптації.
Модифікація програми полягає у зміні кількості тем та обсязі матеріалу, що вивчаються в межах навчальної дисципліни, вимог до навчальних результатів учнів.

Модифікована навчальна програма може складатися на основі типових програм спеціальної освіти. Але це повинен бути лише один з ресурсів, що використовуються при розробленні ІПР.
Обов’язково необхідно використовувати додаткові ресурси, наприклад методичні рекомендації з навчання чи корекційної роботи, посібники з організації навчання дітей з певними порушеннями розвитку тощо.
- Адаптація — змінює характер подання учбового матеріалу, не змінюючи зміст або концептуальну складність навчального завдання.
Адаптація застосовується у випадках, коли дитина сприймає цілі й завдання навчальної програми, проте потребує додаткового обладнання, засобів або додаткових пояснень чи спрямувань.
Тренер ставить питання учасникам, у яких сферах можуть застосовуватись адаптації та модифікації:
- пристосування середовища (архітектурна доступність, освітлення, шум)
- адаптація / модифікація навчальних підходів або психолого-педагогічна адаптація (різний рівень складності, зміна часу на виконання, зміна темпу, чергування видів діяльності)
- адаптація / модифікаціянавчальних матеріалів
- адаптації форм та способів оцінювання
Тренер пропонує учасникам проаналізувати відмінності адаптацій та модифікацій (слайд презентації) та детальніше розглянути адаптації та модифікації безпосередньо навчальної діяльності (посібник).
Тренер звертає увагу на приклад у таблиці (посібник), в якому зазначено, що використання калькулятора може бути і адаптацією і модифікацією і просить учасників визначити чому це можливо (*виходячи із змісту навчання або навчалних цілей).
| Сфера застосування | Приклади адаптації | Приклади модифікації |
| Навчальні стратегії | Зміна послідовності навичок, що формуються, та тем, що досліджуються в межах однієї дисципліни і досліджуваних тем
Використання «нетрадиційних» методик (комп’ютерних технологій, тестових завдань, відеомоделювання навичок) Зміна темпу навчання Зміна вимог до оформлення завдання Забезпечення аудіовізуальними технічними засобами навчання |
Скорочення обсягу навчального матеріалу
Зменшення тем з певної навчальної дисципліни Зміна завдання, при збереженні напряму навчання (наприклад, альтернативні завдання на заміну вправ з каліграфії – ліплення, малювання тощо.) Зміна складності завдання (наприклад, замість переказування тексту підібрати картинки до слів; замість дій на множення виконувати додавання) |
| Навчальні матеріали | Використання збільшених зображень
Спрощення інструкції до завдання у відповідності до лексики учня Додаткова візуалізація усних завдань Скорочення обсягу завдань при збереженні рівня його складності Спрощення змісту завдання |
Індивідуалізація навчальних матеріалів:
Використаннявправ з пропущеними словами/реченнями замість переказу тексту Використання «реальних» начальних матеріалів: замість текстових задач, вивчати операції додавання та віднімання на олівцях чи цукерках |
| Способи подання інформації та вказівки вчителя | Дублювання вказівок жестами
Індивідуальне повторення учневі фронтальних інструкцій Використання письмових вказівок, замість усних |
Використання візуальних (у вигляді малюнків або піктограм) вказівок до виконання завдань
Індивідуальне повторення учневі фронтальних інструкцій у спрощеній формі |
| Відповіді учня | Розв’язання тестів замість усних відповідей
Можливість представити виконане завдання спочатку малій групі або особисто вчителю Використання калькулятора для обчислення прикладів |
Підбір слів до малюнків у тексті, замість переказу
Розфарбування зображення за інструкцією замість його опису Використання калькулятора для обчислення прикладів |
| Оцінювання компетенцій та навчальних досягнень | Не враховувати вимоги до оформлення завдання
Враховувати тільки «правильність» виконання завдання при зменшеному обсязі Розроблення критеріїв оцінювання тестових завдань додатково до критерії оцінювання усних відповідей |
| Діяльність 4.2. Планування адаптації / модифікації та реалізація їх в освітньому процесі | |
Робота у групі |
|
- Тренер демонструє учасникам завдання, яке вчитель дає всім учням класу.
Завдання учасників — розробити орієнтовний варіант виконання завдання за адаптованою програмою та за модифікованою програмою.
| Діяльність 4.3. Робота з кейсами | |
Загальний час тренінгу 20 хв. |
|
- Тренер просить учасників розподілитись на групи, аналогічно до попередніх частин тренінгу та роздає учасникам приклади навчальних завдань з різних уроків (для кожного кейсу).
- Кожна група має шляхом «мозкового штурму» спробувати запланувати реалізацію визначених ними раніше навчальних цілей в межах запланованої начальної діяльності (планують дії вчителя та асистента вчителя).
- Під час («мозкового штурму» тренер надає необхідну допомогу або поради, приділяючи увагу кожній групі по черзі, слідкує за часом виконання роботи.
- Результати своєї спільної роботи учасники записують на аркуші паперу (А1).
| Діяльність 4.4. Представлення учасниками результатів своєї діяльності | |
Загальний час тренінгу 40 хв. |
|
(по 5 хвилин для представлення своєї роботи кожною групою
і по 5 хвилин на зворотний зв`язок тренера)
- Після групової роботи («мозкового штурму»), тренер просить кожну групу обрати декількох людей, які представлять усім учасникам результати своєї роботи.
- Представники (один або декілька) від групи представляють яким чином, на їхню думку можна реалізовувати адаптацію або модифікацію навчальної діяльності та здійснити навчання учня з ООП.
- Тренер надає учасникам кожної групи змістовний, позитивний зворотний зв`язок. В разі потреби, зворотний зв`язок містить необхідні коригуючі зауваження, уточнення або рекомендації.
| Діяльність 4.5. Загальні підсумки | |
Орієнтовний час: 10 хв |
|
1. Тренер підбиває загальні підсумки всього тренінгу, зазначає ключові аспекти проведеної роботи:
Ознаки ефективної ІПР:
- завжди ґрунтується на індивідуальних потребах дитини;
- є спланованою і дієвою, належно відрегульованою до потреб дитини;
- дозволяє дитині у повній мірі брати участь у шкільному житті та отримувати якісну освіту;
- містить рекомендації з організації навчального середовища (адаптацій) відповідно до потреб та можливостей дитини.
Успішному втіленню ІПР сприяють декілька концептуальних складових, а саме:
- зацікавленість команди психолого-педагогічного супроводу та батьків учня з ООП;
- ретельна оцінка знань, умінь і навичок дитини;
- реалістичні цілі, що визначені на основі індивідуальних потреб дитини;
- заплановані заходи з підтримки навчальної діяльності;
- оцінка та моніторинг навчальних досягнень.
2. Учасники тренінгу мають змогу поставити запитання та отримати відповідь на них.

Нормативно-правові документи, рекомендована література до теми та он-лайн ресурси:
- Закон України «Про освіту» (від 05.09.2017, № 2145-VIII) — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
- Постанова КМУ «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах», від 15 серпня 2011 р. № 872 . — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF/paran8#n8
- Наказ Міністерства освіти і науки України «Пpo затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти». № 609 від 08 червня 2018 року — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-primirnogo-polozhennya-pro-komandu-psihologo-pedagogichnogo-suprovodu-ditini-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-v-zakladi-zagalnoyi-serednoyi-ta-doshkilnoyi-osviti
- Створення індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами: методичний посібник / Під заг. ред. Софій Н. З., – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. – 66 с.
- «Школа для кожного». Навчальний посібник. / Упорядник: Байда Л. Ю. – К., 2015. – 60 с. — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://ud.org.ua/images/pdf/SchoolForEveryone.pdf
Орієнтовний час: 25 хв.

