Пошук

Тема 8. Створення системи ефективної протидії булінгу в інклюзивному освітньому середовищі

Вступ

Важливо надати учасникам інформацію щодо того, що таке булінг, його види та ознаки; яким чином вчителі можуть створити атмосферу уваги, співчуття і співпраці у дитячому колективі та щодо профілактики та корекції насильницької поведінки.

Навчальні результати:

  • Учасники ознайомляться з основними термінами, важливими для розуміння булінгу, та його характеристиками в контексті основних міжнародних досліджень.
  • Учасники розумітимуть відмінності між булінгом та конфліктом.
  • Учасники ознайомляться з основними етапами створення атмосфери уваги, співчуття та співпраці у дитячому середовищі.
  • Учасники відпрацюють практичні вправи.

Ключові ідеї:

  • Булінг (за визначенням ЮНІСЕФ) — це агресивна і вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичним і психологічним впливом.
  • Ознаки булінгу:
    1. Дисбаланс влади — кривдник і жертва обов’язково різні за соціальним статусом, фізичною чи психологічною адаптованістю до середовища, різної статі, раси, релігії, сексуальної орієнтації тощо;
    2. Намір нашкодити — кривдник навмисно викликає емоційний або фізичний біль у потерпілого, насолоджується спостерігаючи.
    3. Погроза подальшої агресії — кривдник і жертва розуміють, що це не перший і не останній випадок знущання.
  • Види булінгу: вербальний, фізичний, соціальний та кіберзалякування (кібербулінг).
  • Основні етапи профілактики та корекції агресивної, насильницької поведінки, створення атмосфери уваги, співчуття і співпраці у дитячому колективі: доречне вираження почуттів; увага, співчуття і співпраця; творче вирішення конфліктних ситуацій; усвідомлення і прийняття відмінностей.

 

Діяльність 1. Що таке булінг, його види та ознаки. Основні етапи профілактики та корекції агресивної, насильницької поведінки, створення атмосфери уваги, співчуття і співпраці у дитячому колективі
Орієнтовний час: 15 хв.

Цілі завдання:

  • обговорити термінологію та види і ознаки булінгу
  • визначити основні етапи профілактики та корекції агресивної, насильницької поведінки
  • створення атмосфери уваги, співчуття і співпраці у дитячому колективі.

1. Запитайте учасників, що вони чули/ знають про булінг. Попросіть дати визначення чи окремі характеристики. Після цього продемонструйте слайди із визначенням, типами та ознаками булінгу.

2. Проведіть обговорення:

  • Хто найбільше страждає від булінгу?
  • Хто може впливати на ситуацію в класі?
  • Що ми можемо зробити, щоб покращити ситуацію в класі?
  • Як, на вашу думку, на булінг в класі впливає родина? Педагоги?
  • Чи були у вас випадки, коли вам вдавалося покращити ситуацію щодо булінгу в класі? Що саме ви робили? Що допомогло?

3. Продемонструйте слайд із етапами профілактики та корекції агресивної, насильницької поведінки, створення атмосфери уваги, співчуття і співпраці у дитячому колективі:

  • Доречне вираження почуттів;
  • Увага, співчуття і співпраця;
  • Творче вирішення конфліктних ситуацій;
  • Усвідомлення і прийняття відмінностей.

Наголосіть, що працювати необхідно лише поступово по етапах, а не «стрибати». Окрім цього, робота має бути постійною та, ідеально, коли ця робота проводиться класним керівником або іншою дорослою людиною, яка постійно стикається із класом.
 

Діяльність 2. Доречне вираження почуттів
Орієнтовний час: 15 хв.

Поінформуйте, що зараз ви розповісте одну історію, яка трапилася з хлопчиком Петриком. В руках тримайте велике паперове серце та запропонуйте учасникам допомогти розповідати цю історію. А допомога полягає у тому, що коли учасники вважають, що Петрик відчуває пригнічення, то вони мають підвести руку великим пальцем до низу. У цей час ведучий надриває паперове серце і продовжує розповідати історію далі. Попросіть робити цю вправу із закритими очима:

«Якось уранці в кімнаті Петрика і його старшого брата Андрія звично продзвонив будильник. Андрій швидко скочив і побіг вмиватися, а Петрик не підвівся з ліжка. Хвилин через десять їхня мама прочинила двері в кімнату. «Ну ж бо, поквапся, Петрику! – сказала вона. – Бо спізнишся до школи!». У кімнату зайшов Андрій і єхидно спитав: «Ну, що, ледацюга? (РОЗРИВ) Знову хропиш? Вставай тобі кажуть!»

«Я захворів», – відповів Петрик.

«І чому ти завжди поводишся як маленький? Дорослішати час! Бери приклад із мене! Я ніколи не пасую перед труднощами! – відповів брат. – Тобі завжди погано, коли в розкладі є фізкультура, бо ти тюхтій (РОЗРИВ), мати з такого предмету усього 6 балів. Вставай і збирайся!».

Петрик швидко вдягнувся і вийшов на кухню. Його старший брат Андрій щойно закінчив снідати. «Я пішов, мамо», – сказав Андрій.

«Зачекай на Петрика», – сказала вона.

«Цей телепень (РОЗРИВ) такий млявий, що завжди спізнюється, – заперечив Андрій. – Я не хочу йти з ним поруч – він тюхтій! (РОЗРИВ)».

Мама з осудом подивилася на Андрія, що той аж притих сором’язливо.

Однак хлопці – старший брат і Петрик – вийшли разом.

Прийшовши до школи, Петрик попередив учительку, що забув домашнє завдання вдома. Вона сказала: «Це вже не вперше, Петрику. Ти взагалі сідав за уроки? Я починаю думати, що ти мені брешеш! (РОЗРИВ) Боюся, мені доведеться поговорити про це з твоїми батьками».

Петрик любив спортивні ігри, але ненавидів фізкультуру, бо був найменшим на зріст серед хлопців-однокласників. Того дня вони мали грати на уроці в баскетбол, який Петрик терпіти не міг. Тим паче, хлопці грали на очах у однокласниць. Учитель попросив дітей об’єднатися у дві команди, «Левів» і «Тигрів». За десять хвилин команда Левів і Тигрів сперечалися між собою, бо ніхто не хотів десятим брати до себе Петрика-слабака! (РОЗРИВ)

Капітан команди «Леви» сказав: «Ми його не хочемо – він погано грає». (РОЗРИВ)

«Який із нього тигр? Він радше наляканий кіт!» (РОЗРИВ) – додав капітан команди «Тигри», і всі хлопці розреготалися. (РОЗРИВ)

Зрештою вчитель призначив Петрика до команди «Леви». Але хлопець усю гру просидів на лаві запасних, бо капітан не допустив його до гри. (РОЗРИВ)

Того дня після уроків брат Петрика Андрій грав поблизу будинку з друзями у футбол. Порівняно з баскетболом Петрикові значно більше подобався футбол. Це була його улюблена спортивна гра. Тому Петрик попросив Андрія прийняти його до команди. Але Андрій відмовив. «Нізащо, – заявив він. – Ти все зіпсуєш. Не псуй гру, Тюхтій». (РОЗРИВ)

Тато хлопців почув це і сказав: «Тобі слід прийняти брата до гри, Андрію». «Але ж, тато, він такий незграбний, (РОЗРИВ) – відказав Андрій. – І весь час плутається під ногами». (РОЗРИВ)

Проведіть обговорення:

  • Як почувається Петрик?
  • Чому він так почувається?
  • Яким чином на нього могло б вплинути таке ставлення день у день?
  • Що ви могли б сказати йому, щоб він почувався краще?
  • Як Петрик почувався б тепер, вислухавши всі ваші підбадьорення?

 

Діяльність 3. Увага, співчуття і співпраця
Орієнтовний час: 30 хв.

Ціль цього завданняпідвищити рівень усвідомлення позитивної і негативної поведінки; обговорити досягнення домовленостей щодо гідної поведінки.

  • Об’єднайте учасників в групи по 4-5 осіб.
  • Попросіть учасників в групах намалювати живу істоту (існуючу або неіснуючу) та дати їй ім’я.
  • Попросіть учасників в групах всередині істоти написати вчинки, лінії ставлення та взаємодії одне з одним, які перетворять їхній колектив на найкомфортніше середовище (позитивна поведінка).
  • Попросіть учасників в групах за межами істоти написати вчинки, манеру поведінки і ставлення одне до одного, вияви яких у їхньому колективі небажані (негативна поведінка).
  • Попросіть групи презентувати результати своєї роботи
  • Обговоріть результати відповідей.

Ця діяльність важлива з огляду на те, щоб продемонструвати, яким чином можна розробити в групі (класі) спільний «Статут небайдужого ставлення». Саме участь кожного учасника в розробці Статуту є гарантією, що учасники (діти) намагатимуться дотримуватись цих правил.
 

Діяльність 4. Творче вирішення конфліктних ситуацій
Орієнтовний час: 15 хв.

Мета цього завдання – усвідомлювати різні погляди на конфлікт.

1. Прочитайте оповідання «Оббреханий вовк»

Оббреханий вовк

Ліс був мені домівкою. В ньому я жив і про нього дбав. Намагався тримати його в чистоті й порядку. Та якось, прибираючи залишене кимось сміття, я почув кроки. Я плигнув за дерево і побачив дівчинку з кошиком, яка крокувала по доріжці. Мене відразу охопили підозри, бо вона була якось дивно вдягнена – вся в червоному, а голову накрила так, ніби не хотіла, щоб її хтось упізнав. Природно, я заступив їй дорогу, воліючи перевірити, що до чого. Я запитав, хто вона така, куди і звідки йде.

Дівчинка задерла носика і спогорда відмовила, що йде до своєї бабусі. Тоді витягла з кошика цукерку, поклала в рот, а обгортку кинула додолу. Тільки уявіть собі! Гидко вже те, що дівчисько прийшло до мого лісу без дозволу й нагрубіянило мені. А тепер воно взялося смітити в моїй оселі! І я вирішив провчити нахабу.

Я мерщій побіг до будинку її бабусі. Коли побачив стареньку, то зрозумів, що я її знаю. Кілька років тому я допоміг їй позбутися пацюків. Коли я пояснив, що сталося, вона погодилась допомогти провчити онуку. Бабуся зголосилася ховатись під ліжком, поки я її не покличу.

Коли дівчинка прийшла, я запросив її до спальні, де лежав у ліжку, вдягнений як її бабуся. Вона увійшла й насамперед ущипливо зауважила, що в мене, мовляв, великі вуха. Попередня образа мене не полишала, і найкраще, на що я спромігся, – це сказати, що вони великі для того, щоб краще її чути. Однак вона так само в’їдливо вказала на мої банькаті очі. Оскільки я завжди намагаюся контролювати почуття, то знехтував цією кривдою і пояснив, що вони банькаті, щоб ліпше її бачити. Та її наступні слова справді мене образили. Вона щось сказала про мої великі зуби. І тут я зірвався. Знаю, мені слід було опанувати себе і владнати ситуацію, але я просто більше не міг стримувати гнів. Скочивши з ліжка, я рикнув: «Вони допоможуть мені, люба, тебе з’їсти!»

Жоден вовк ніколи б не з’їв дівчинку. Звичайно ж, і я не збирався її їсти. (У будь-якому разі, я певен, вона виявилась би несмачною). Все, чого я домагався, – трохи налякати її. Але навіжене дитя почало кружляти будинком і репетувати. Я погнався за нею з думкою, що коли впіймаю, то зможу заспокоїти.

Несподівано двері з тріском розчахнулися – на порозі виріс величезний лісоруб із сокирою. Я зрозумів, що вскочив у халепу, і вистрибнув із будинку крізь вікно у чому був. Але це не кінець. Бабуся так і не розповіла всієї історії до кінця. Іще задовго до того випадку ходили чутки, буцімто я підлий і небезпечний. Тепер усі мене уникають. Може, дівчинка потім і жила довго і щасливо, але я – так точно ні.

2. Проведіть обговорення:

  • Що це за казка?
  • Попросіть когось стисло переказати оповідку «Червона Шапочка».
  • Запитайте, що відрізняє оповідання «Оббреханий вовк» від «Червоної Шапочки», а в чому вони збігаються.

3. Утворіть два кола з учасників: внутрішнє коло дивиться назовні, а зовнішнє – всередину, так що всі тримають одне одного в полі зору. Учасника з внутрішнього кола пов’язує з учасником із зовнішнього кола одне запитання. Після кожного питання ви заохочуватимете зовнішнє коло зміщуватися на одного учасника ліворуч, щоб у кожного був новий партнер. Учасники як внутрішнього, так і зовнішнього кола відповідатимуть на запитання. Після кожного запитання викликайте учасників поділитися думками:

  • які твої враження від Червоної Шапочки з оригінальної історії? (зміна партнерів)
  • які твої враження від вовка з оригінальної казки? (зміна партнерів)
  • чому, на твою думку, ти так поставився до вовка з оригінальної казки? (зміна партнерів)
  • чому в сьогоднішньому оповіданні вовк вирішив дати дівчинці урок? (зміна партнерів)
  • що робить вовк, коли більше не може контролювати свою лють? (зміна партнерів)
  • чи віриш ти вовкові? (зміна партнерів)
  • якщо твоє ставлення до вовка змінилося, то чому? (зміна партнерів)
  • яким би було твоє ставлення до вовка, якби ми почули тільки його позицію? (зміна партнерів)
  • згадайте випадок, коли ваша думка відрізнялася від позиції мами, тата чи іншого дорослого, який вам не байдужий (зміна партнерів)
  • чи можете ви згадати випадок (із власного життя або почутий вами), коли ворог перетворився на друга? Як це сталося?

Зробіть підсумок: в конфліктній ситуації кожен з її учасників має власні погляди. Часто ми переконані, що одна сторона конфлікту (зазвичай ми самі) відстоює єдино слушну і правильну позицію, а позицію іншого сприймаємо як хибну й погану. Утім, здебільшого все не так просто. Щоб вирішити, хто насправді має рацію, а хто ні, важливо зрозуміти обидві сторони конфлікту.
 

Діяльність 5. Усвідомлення і прийняття відмінностей
Орієнтовний час: 15 хв.

Ціль цього завдання: сформувати чутливість до наслідків упередженого ставлення, образ, глузування та інших видів негативної поведінки.

Попросіть учасників закрити очі та виконувати цю вправу у цілковитій тиші. Сміх і розмови під час вправи є неприпустимими. Зазначте, що зараз ви будете називати певну групу, а учасники, які себе до неї зараховують, мають тихо піднятися із стільця, відкрити очі, подивитися в очі тим, хто так само підвівся, та присісти, закривши очі.

Важливо: робити паузу, щоб учасники, які піднімуться, мали час подивитись одне одному в очі та присісти знову на свої стільці.

Мовчки підніміться, якщо:

  • з тебе коли-небудь глузували, тебе дражнили чи обзивали;
  • тебе останнього запрошували до гри чи спортивної команди, або ж ти почувався покинутим чи вигнанцем зі спільного проекту;
  • тебе дражнили чи насміхалися з тебе тільки тому, що ти – дівчинка;
  • з тебе чи з когось, хто тобі не байдужий, глузували через релігійні уподобання;
  • з тебе чи когось, до кого ти не байдужий, глузували чи ставилися до вас упереджено через колір шкіри;
  • тебе дражнили через твій акцент або голос чи через те, що ти не вмієш співати;
  • ти, хтось із членів твоєї родини чи друзів має явну або приховану ваду;
  • ти коли-небудь бачив, як когось дражнять, обзивають чи з когось насміхаються;
  • ти – хлопчик, і тобі казали, що ти не маєш плакати, виказувати емоції та боятися;
  • ти коли-небудь почувався покинутим, небажаним, наляканим;
  • з тебе чи з когось, хто тобі не байдужий, сміялися через окуляри, брекети, слуховий апарат або через одяг, твій зріст, статуру, розміри чи форму тіла;
  • тобі коли-небудь казали, що ти погана, невдячна, недобра, ні на що не здатна дитина;
  • на тебе тиснули друзі чи хтось із дорослих, пропонуючи зробити щось, чого ти не хотів, а потім ти шкодував і відчував сором;
  • ти коли-небудь соромився того, що говорив щиросердо, поділився з кимсь своїми переживаннями, страхами, прихованими надіями чи мріями;
  • хтось коли-небудь повівся з тобою підло, а ти не зміг чи побоявся сказати про це;
  • ти коли-небудь спостерігав, як когось кривдять, але не сказав і не зробив нічого, бо був занадто наляканий;
  • ти вважав щось неправильним і хотів висловити свою думку, але почувався незручно, був занадто сором’язливий або наляканий, щоб щось сказати.

Проведіть обговорення:

  • Які у вас виникали почуття під час проведення цієї вправи?
  • Яка частина була для вас найважчою?
  • Що нового ви про себе дізналися? Про інших?
  • Що з того, що ви зараз відчули, ви хотіли б запам’ятати?
  • Що ви розповіли б іншим про цей досвід (якщо взагалі виникає таке бажання)?

Попросіть охочих поділитися думками стосовно кожного з цих питань.

Зробіть підсумок:

Коли ви підіймалися, це не робило вас менш вартими поваги й турботи. Насправді, можливо, в багатьох випадках cаме ви найдужче потребували поваги чи турботи. Дехто зібрав усю свою мужність, щоб піднятися. Кожен із присутніх знає, як це – почуватися скривдженим, бачити, як когось кривдять, і не вступитися за нього. Однак, можливо, ми забули ці болючі почуття, бо заховали їх глибоко всередині. Якщо ми пам’ятатимемо, чим поділилися сьогодні – тим, що всі ми зазнавали кривди, – то, сподіваюся, зможемо навчити інших дотримуватися правил нашої території й переконатися, що ніхто не страждає від знущань.

Рекомендована література до теми та он-лайн ресурси:

  1. Не смійся з мене. Посібник для вчителя./ Лора Паркер Роерден – Наукове видавництво АСТА, Харків, 2015. – 104 с.– [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zorit.at.ua/_ld/1/177_i__i__.pdf.
  2. Причини та наслідки явища булінгу. Дослідження. Анна Король [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://rescentre.org.ua/images/Uploads/Files/poperedzhenya_dl/buling_article.pdf.
  3. Веб-сторінка кампанії ЮНІСЕФ проти булінгу– [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.stopbullying.com.ua.
  4. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://childdevelop.com.ua/articles/conflict/746/.